25-06-2020
Case studies
Magdalena Krasoń-Wałęsiak
W ostatnim stuleciu technologia wpłynęła na wzrost oraz przemianę branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP), pozwalając na szybkie usługi o wymiarze globalnym. Na całym świecie rynek KEP to ponad 200 mln paczek dziennie, które obsługuje ok. 4 mln pracowników. Sieć ta złożona jest z ponad 2,5 mln samochodów kurierskich, tysiąca samolotów, kilkuset tysięcy samochodów ciężarowych, które łączą setki centralnych sortowni i tysiące oddziałów na poziomie globalnym – a liczby te wciąż rosną1.
W 2018 r. światowy rynek przesyłek KEP osiągnął wartość 306,2 mld EUR, stając się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów sektora logistycznego2. W Polsce rozbudowuje się on z równie dużą prędkością. Jak podaje raport Analiza rynku KEP w Polsce, przygotowany przez GS1 Polska, tempo wzrostu jest obecnie prawie 3 razy większe niż wzrost naszego narodowego PKB. Oznacza to, że potencjał rynku nie wyczerpie się jeszcze przez długi czas.
Choć globalna historia KEP sięga początków XX wieku, to w Polsce jest to dosyć młoda usługa – pierwsze dostawy ekspresowe pojawiły się nad Wisłą pod koniec lat 80. i dotyczyły głównie banków oraz bardzo wartościowych przesyłek. Dopiero później zaczęły się upowszechniać, a nowo powstałe polskie firmy kurierskie były stopniowo przejmowane przez międzynarodowych integratorów, co skutkowało konsolidacją rynku. Jednym z głównych przedsiębiorstw na początku działalności KEP w Polsce było PSM C. Hartwig, będące swego rodzaju pośrednikiem wszystkich zagranicznych przewoźników.
Jak wynika z analizy Poczty Polskiej, tylko w 2018 r. operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek. Średnioroczny wzrost waha się na poziomie 15%, co oznacza ogromne tempo3. Na koniec 2019 r., wg rejestru operatorów pocztowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w Polsce działały 284 podmioty – tyle zezwoleń zostało wydanych na prowadzenie tego rodzaju działalności4.
Rynek KEP w naszym kraju zdominowało siedem podmiotów, na czele z firmą DPD (poczta francuska), dysponującą siecią ponad 2200 punktów nadania i odbioru osobistego oraz GLS (poczta brytyjska). Ponadto znajdziemy w tym gronie również trzech globalnych integratorów: DHL, UPS i FedEx (TNT). Polskim podmiotem z kapitałem zagranicznym jest z kolei InPost (Advent International). Grupę tę zamyka Poczta Polska z ok. 12,5 tys. punktów odbioru.
W 2023 r. prognozowana wartość rynku osiągnie poziom blisko 12 mld PLN. Inwestycje w rozwój pociągną za sobą nie tylko modernizację, ale również zwiększenie oszczędności poprzez zastosowanie rozwiązań technologicznych. Już teraz możemy zauważyć, jak bardzo zmienia się rzeczywistość KEP w kontekście odbioru i nadawania paczek. Kolejne postępy jeszcze bardziej usprawnią procesy logistyczne oraz zwiększą w efekcie zadowolenie z usług.
Zobacz również inne wpisy:
Fundamentem systemu GS1 są uzgodnione zasady międzynarodowej identyfikacji, które doprowadziły do opracowania zbioru unikalnych tzw. globalnych identyfikatorów GS1.
Menedżer ds. eCommerce GS1 Polska