TECHNOLOGIA ODPOWIEDZIALNA SPOŁECZNIE
Jak podaje ONZ, spośród 250 największych firm na świecie 93% podejmuje działania związane ze zrównoważonym rozwojem. Technologia stanowi kluczowy czynnik napędzający ten trend.
dr Marta Szymborska
dr Marta Szymborska
Społeczeństwo oczekuje w coraz większym stopniu od organizacji wykorzystywania swoich zasobów w sposób odpowiedzialny społecznie. Dla firm oznacza to, że cele środowiskowe, kulturowe czy społeczne stoją na równi z inicjatywami wpływającymi na finanse i wzrost. Cyfryzacja jest jednym ze sposobów na wprowadzenie efektywnych zmian tu i teraz.
Zrównoważony rozwój dla wszystkich
Zmniejszanie nierówności, będące na liście Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, jest ważnym krokiem w celu zwiększenia dobrobytu populacji. W gospodarkach rozwijających się i wschodzących potrzebna jest zarówno większa równość, jak i poprawa poziomu życia.
Interwencje rozwojowe koncentrują się zwykle na nierównościach pionowych, związku między statusem ekonomicznym, dochodami i majątkiem. Jednak często to nierówności poziome, związane ze statusem społecznym i tożsamością, skazują jednostki na marginalizację i ubóstwo. Bez uwzględnienia nierówności poziomych niemożliwe jest rozwiązanie problemu nierówności pionowych.
Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z tych problemów, które dotykają szczególnie dotkliwie osób z niepełnosprawnościami. Jedną z takich przykładowych inicjatyw jest polska aplikacja mobilna AsistoV, używana przez osoby niewidome do identyfikacji produktów. Za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji aplikacja dokładnie lokalizuje i identyfikuje produkty na półkach sklepowych. Dzięki temu nie tylko zmniejsza się poziom wykluczenia społecznego, ale i uzależnienia osób niewidomych od pomocy innych w tak zwykłych czynnościach, jak robienie zakupów.
Zbudowanie samej aplikacji polegało na opracowaniu odpowiedniego algorytmu sztucznej inteligencji, a także zebraniu bardzo dużej ilości profesjonalnych zdjęć produktów. W tym celu AsistoV korzysta z bazy GS1 Polska eProdukty, zawierającej informacje na temat ponad 30 mln produktów. Sama idea kodów kreskowych jest koncepcją społecznie odpowiedzialną. Stanowi gwarancję oryginalności produktów, która może zaważyć nawet na życiu i zdrowiu człowieka, jak to ma miejsce w przypadku ochrony przed sfałszowanymi lekami. Dane dotyczące samych produktów, ale także ich śladu w całym łańcuchu dostaw są podstawą zrównoważonego rozwoju. W dobie wysokiej świadomości konsumentów oraz zwiększającej się roli gospodarki cyrkularnej informacje na temat produktu mogą być wkrótce ważniejsze niż sam produkt. Pomagając zbierać dane, GS1 pełni niesłychanie ważną i odpowiedzialną rolę.
Mniej dokumentów, więcej drzew
Zrównoważone gospodarowanie lasami oraz zwalczanie pustynnienia to kolejny z celów zrównoważonego rozwoju. Jednak jak można zmniejszyć wycinkę drzew, gdy przeciętny pracownik biurowy wytwarza średnio 160 kg odpadów papierowych rocznie, z których połowa ląduje w śmietniku?
Z pomocą przychodzi elektroniczna wymiana dokumentów. W ten sposób organizacje nie tylko ograniczają wycinkę drzew, ale i zmniejszają koszty, związane z zakupem materiałów. Milion dokumentów cyfrowych pozwala uratować ok. 130 drzew i ponad 1,7 mln litrów wody. Dzięki Electronic Data Interchange (EDI) organizacje przyspieszają realizację procesów biznesowych, jak i wspomagają eliminację błędów oraz zmniejszenie zużycia papieru.
Wdrożenie systemu EDI szybko się zwraca, ponieważ obroty firmy zwiększają się, a koszty obiegu dokumentów spadają nawet o 80%. Rozwiązania EDI wspierają również społeczną odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój poprzez zmniejszenie emisji CO2 czy racjonalne korzystanie z zasobów. Wprowadzenie systemu EDI i digitalizacja dokumentów w KGHM, jednej z największych polskich spółek skarbu państwa oraz czołowego producenta miedzi i srebra rafinowanego na świecie, pozwoliło zaoszczędzić w zeszłym roku ok. 1 mln złotych i uchronić od wycinki aż 3 ha lasu rocznie.
Z kolei dzięki EDI Tracking, Leroy Merlin zaoszczędził ok. 1 tonę papieru tylko w pierwszym roku projektu. Poza spełnieniem celu proekologicznego francuska sieć handlowa odnotowała zwrot z inwestycji już po 4-6 miesiącach.
Każdego roku ok. ⅓ całej produkowanej żywności – 1,3 mld ton o wartości ok. 3,5 mld PLN – gnije w pojemnikach konsumentów i sprzedawców detalicznych lub psuje się z powodu nieodpowiednich praktyk logistycznych. Podczas gdy ogromne ilości pożywienia są marnowane, WHO podaje, że rocznie ok. 820 mln ludzi cierpi z powodu głodu.
W obliczu tych danych organizacja GS1 Polska postanowiła wesprzeć Banki Żywności w działaniach logistycznych. Jak się okazało, zmiany w zarządzaniu żywnością w zakresie logistycznym przyczyniły się do optymalizacji procesu obsługi darowizn. Sprawna wymiana informacji między darczyńcami (sieci handlowe) a Bankami Żywności pozwoliła na zmniejszenie marnotrawstwa i przyspieszenie procesów przyjmowania i przekazywania produktów spożywczych. Kluczowym rozwiązaniem w tym projekcie jest EPCIS – zdarzeniowa baza danych.
Przy małym składzie osobowym każde udoskonalenie procesu w codziennej pracy jest bardzo istotne. Dzięki niemu możemy przekazać więcej żywności w krótszym czasie większej liczbie organizacji, a co za tym idzie osób potrzebujących. Mamy świadomość, że wdrożenie całości zaleceń to proces, który potrwa, ale zgodnie z jego założeniami staramy się rozwijać technologicznie i wdrażać rozwiązania etapowo. Sektor NGO chce działać profesjonalnie. Bez wsparcia firmy GS1 Polska wraz z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Logistyki i Magazynowania nie byłoby to możliwe – Katarzyna Bielawska, Dyrektor Wielkopolskiego Banku Żywności.
Innym przykładem wdrożenia technologii w celu ograniczenia marnotrawstwa pożywienia jest wprowadzenie kodów kreskowych GS1 DataBar w polskiej sieci Żabka. Kody DataBar okazują się idealną odpowiedzią dla kategorii produktów świeżych, ultra świeżych oraz dań gotowych. Kody ulepszyły proces zarządzania tym rodzajem produktów, a przede wszystkim kontrolę zapasów w czasie rzeczywistym, czyli identyfikację produktów, którym kończy się termin przydatności, i zaproponowanie ich po niższej cenie klientom sieci. To z kolei w sposób bezpośredni pozwala ograniczyć ilość produktów, które zostaną przez sieć wyrzucone do kosza, gdy przestają być zdatne do spożycia.
Odpowiedzialność społeczna
Narzędzia zrównoważonego rozwoju: instrumenty ekonomiczne, środki legislacyjne i naciski ze strony konsumentów, mają doprowadzić do zmian technologicznych, zmierzających do optymalizacji recyklingu, minimalizacji odpadów, zastępowania materiałów i zmiany procesów produkcyjnych, a także kontroli zanieczyszczeń i bardziej efektywnego wykorzystania zasobów.
Już w codziennej rzeczywistości mamy do dyspozycji bardziej ekologiczne sposoby życia – od żarówek LED po e-maile. Jako jednostki mamy możliwość wprowadzania w życie rozwiązań technologicznych wspierających zrównoważony rozwój na świecie. Jednak to duże organizacje mogą jednym rozwiązaniem spowodować lawinę pozytywnych zmian. Przyczyniając się w znaczny sposób do poprawy jakości życia w skali makro, prawdziwie wykorzystują cyfryzację w duchu odpowiedzialności społecznej.
Zobacz również inne wpisy:
Jak przetrwać kwarantannę konsumpcjonizmu?
Myśl jak mnich
Big data w detalu