Marnowanie żywności to jedno z największych wyzwań współczesnego świata, zidentyfikowane także przez ONZ. Jak wynika z danych Polskiej Federacji Banków Żywności, na świecie rocznie marnuje się ponad 1 mld ton jedzenia. W samej UE jest to 88 mln ton, przy czym Polska znajduje się w niechlubnej czołówce państw członkowskich (źródło: „Raport wpływu GS1 Polska”, 2022).
Marnotrawstwo żywności zaczyna się już na sklepowych półkach, zwłaszcza w sklepach wielkopowierzchniowych, które zarządzają tysiącami produktów. Wprowadzenie standardów GS1, zapisanych pod postacią kodów kreskowych, przyniosło pewne ulepszenia, jednak manualna inwentaryzacja jest często nadal niewystarczająca, by ograniczyć w sklepach marnowanie żywności na dużą skalę. W polskich sklepach marnuje się w ten sposób około 350 tys. ton żywności rocznie (na podstawie danych z raportu „Badanie Delfickie”, Banki Żywności, 2021).
Tag RFID pomaga przy inwentaryzacji
Współczesne narzędzia bazujące na technologii radio-frequency identification (RFID) pozwalają na to, aby proces inwentaryzacji przebiegał praktycznie automatycznie, niemalże w czasie rzeczywistym, co umożliwia sklepom bardzo skuteczne zarządzanie zapasami. Tagi RFID są umieszczane na opakowaniach produktów na etapie produkcji, w centrach dystrybucji lub bezpośrednio w sklepach. Emitują one sygnały radiowe, które są błyskawicznie odczytywane przez terminal. Wystarczy, aby pracownik przeszedł się z nim wzdłuż sklepowych półek lub w magazynie.
RFreshID zmniejsza skalę marnotrawstwa o 60%
Ścisłe monitorowanie dat przydatności towarów do spożycia, zwłaszcza produktów świeżych i ultra fresh (ultraświeżych), wymaga od detalistów sporych nakładów – zarówno czasu, jak i zasobów ludzkich. Rozwiązaniem, które pozwala znacznie ułatwić kontrolę nad łatwo psującym się asortymentem, a przez to ograniczyć marnowanie żywności, jest system RFreshID firmy Checkpoint Systems. Bazuje on na etykietach RFID naklejanych na opakowaniach produktów o krótkim terminie przydatności, np. świeżych ryb, mięsa czy nabiału.
RFreshID pozwala łatwo identyfikować produkty, których termin ważności zbliża się i zaoferować odpowiednią przecenę. Jak wynika z danych firmy Checkpoint Systems, sprzedawcy korzystający z RFreshID zauważyli, że czas poświęcony na ręczną kontrolę towarów skrócił się o 78%, a liczba zmarnowanych w ich sklepie produktów spożywczych zmalała o 60%. To wpłynęło znacznie na ich wyniki sprzedaży.
Tag RFID wspiera sklepy w zrównoważonym rozwoju
W obliczu globalnego problemu marnowania żywności technologia RFID staje się kluczowym narzędziem dla sklepów spożywczych w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Dzięki precyzyjnemu monitorowaniu zapasów i dat przydatności produktów RFID pozwala na znaczące ograniczenie strat. W ten sposób nie tylko przyczynia się do postępu „zielonej rewolucji” w branży retail, ale także w walce z marnotrawstwem żywności.