CYFROWY PASZPORT PRODUKTU – WIĘCEJ INFORMACJI NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
Skoro podróż, to z paszportem! W Cyfrowym Paszporcie Produktu, w skrócie CPP, kryje się cała droga produktu – od etapu jego produkcji aż po recykling. W jakim celu Unia Europejska wprowadza ten dokument?
Magdalena Fertsch-Ślęk
Cyfrowe Paszporty Produktu to elektroniczne dokumenty, które dostarczają dane o produktach sprzedawanych na rynku europejskim. Obejmują informacje o wyrobach końcowych, a także o składnikach, komponentach i półkomponentach. Opisują każdy etap cyklu życia – od produkcji, przez dystrybucję, aż po recykling czy dokonaną naprawę produktu.
Cyfrowy Paszport Produktu jest powiązany z unikalnym identyfikatorem produktu. Dzięki temu wszyscy uczestnicy łańcucha wartości, od dostawców i producentów po użytkowników końcowych, mają dostęp do potrzebnych informacji. Rodzaj wymienianych danych zależy od m.in. branży, odbiorcy i specyfiki produktu.
Unia Europejska wprowadza Cyfrowe Paszporty Produktu (ang. Digital Product Passport) w ramach Zielonego Ładu. Rozporządzenie ESPR ustanawia: wymogi dotyczące ekoprojektu i Cyfrowego Paszportu Produktu, wymogi dla zielonych zamówień publicznych oraz działania w celu zapobiegania niszczeniu niesprzedanych produktów. Inicjatywa wspiera produkcję zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz ma się przyczynić do osiągnięcia neutralności klimatycznej w krajach Unii Europejskiej do 2050 roku.
Nowe obowiązki dla producentów
Od 2027 roku Cyfrowe Paszporty będą musiały mieć produkty, których wytwarzanie zużywa najwięcej energii, czyli baterie, tekstylia, stal i żelazo. W kolejnych latach planowane jest rozszerzenie CPP dla materiałów budowlanych, opon i detergentów. Jeśli koncepcja okaże się skuteczna, paszporty będą wprowadzone również w innych branżach. Co ważne, paszporty mają dotyczyć także towarów importowanych, a nie tylko produkowanych w krajach UE.
Korzyści dla przedsiębiorców
Cyfrowy Paszport Produktu to dla przedsiębiorców korzyść operacyjna i wizerunkowa. Dzięki paszportowi konsumenci mają dostęp do pełnych informacji o produkcie, a to zwiększa transparentność i buduje zaufanie do marki.
CPP jest również narzędziem do optymalizacji procesów. Umożliwia lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw i zwiększenie efektywności operacyjnej. Ponadto wdrożenie CPP pomaga w spełnianiu wymogów regulacyjnych, takich jak Zielony Ład Unii Europejskiej. Strzeże przed potencjalnymi karami i ograniczeniami rynkowymi.
Dzięki CPP konsumenci będą dokonywać bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów. Mają informacje o pochodzeniu i składzie produktów, więc mogą się przyczyniać do bardziej zrównoważonej konsumpcji. Z kolei informacje na temat możliwości naprawy i recyklingu produktów pozwalają konsumentom tak korzystać z towarów, by przedłużyć ich żywotność i zmniejszyć ślad węglowy.
Cyfrowy Paszport Produktu pomoże także sprawdzać autentyczność przedmiotów. Według badania przeprowadzonego przez True-Luxury Global Consumer Insights ponad jedna trzecia konsumentów dóbr luksusowych obawia się podróbek na rynku towarów używanych. Wiarygodne, certyfikowane dane w paszportach produktu to skuteczne zabezpieczenie przed podróbkami.
Cyfrowe Paszporty Produktów dla środowiska
Paszporty mają ogromny udział w ochronie środowiska. Umożliwiają śledzenie całego cyklu życia produktu, dzięki czemu sprzyjają bardziej zrównoważonemu zarządzaniu zasobami i redukcji odpadów. Cyfrowe Paszporty Produktów przyczyniają się do ograniczenia praktyk greenwashingu. Konsumenci mogą wybierać produkty naprawdę przyjazne dla środowiska. Natomiast producenci muszą dbać o transparentność oraz przekazywać przejrzyste informacje konsumentom.
Jak zintegrować Cyfrowy Paszport Produktu z procesami biznesowymi?
Integracja CPP z procesami biznesowymi wymaga solidnej strategii zarządzania danymi i cyfrowej transformacji firmy. Aby skutecznie wdrożyć CPP, każda firma musi ocenić i dostosować swoje systemy informatyczne, procesy produkcyjne oraz łańcuchy dostaw. Do obsługi danych w paszportach produktów, mogą być przydatne:
– kody QR,
– kody kreskowe,
– etykiety RFID.
Ważnym elementem sukcesu Cyfrowych Paszportów Produktów jest architektura przechowywania i dostępu do nich. Komisja Europejska podkreśla, że projekt i działanie paszportów produktów muszą zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony prywatności oraz zapobiegać oszustwom.
GS1 wspiera architekturę Cyfrowych Paszportów Produktów. Wykorzystanie globalnych standardów GS1 może umożliwić transparentny przepływ towarów na całym świecie, zmniejszyć nieprawidłowości w globalnym łańcuchu dostaw oraz zapewnić interoperacyjność danych dla wszystkich uczestników systemu.
Cyfrowy Paszport Produktu to przyszłość transparentności i zrównoważonego rozwoju w łańcuchu dostaw. Dzięki niemu firmy mogą zwiększyć efektywność swoich procesów, a konsumenci zyskać pełną wiedzę o produktach, które kupują.