EDI – elektroniczna wymiana danych to inaczej mówiąc standardowo sformatowane dokumenty handlowe, które są wymieniane/przesyłane między systemami informatycznymi partnerów handlowych. Odbywa się to przy minimalnej interwencji człowieka z wykorzystaniem dostępnych standardów i środków elektronicznych. Elektroniczna wymiana danych EDI pozwala na automatyzację wielu procesów, co daje wiele korzyści. Takie postępowanie zmniejsza ryzyko występowania błędów, które trudno uniknąć podczas przetwarzania danych w sposób tradycyjny.
Dokumenty wymieniane przez system EDI muszą być zgodne z ustalonym standardem, posiadać zdefiniowaną strukturę i zawartość transmitowanych danych. Wśród komunikatów standardowych, które są przekazywane przez system elektronicznej wymiany danych, można wyróżnić cztery podstawowe grupy: transakcyjne, informacyjne, komunikaty transportowe, finansowe. W Polsce najczęściej wymienianymi dokumentami w ramach systemu EDI są: elektroniczne zamówienie i elektroniczna faktura.
W Polsce uzgadnianiem i ujednolicaniem komunikatów, których obieg wspomaga elektroniczna wymiana danych EDI stosowanych w transakcjach handlowych między dostawcami a sieciami handlowymi zajmuje się Grupa ds. EDI.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jakie możliwości stwarza system elektronicznej wymiany danych lub bliżej poznać najnowsze standardy, śledź nasz magazyn. Kod Eksperta to bogate źródło wiedzy na temat tego, jak System GS1, czyli Globalny Język Biznesu działa w Polsce. Niejedno z proponowanych rozwiązań pozwoli osiągnąć Twojej firmie sukces!