Kody kreskowe, które nie dają się odczytać przy kasie, to powód wydłużających się kolejek i rosnącej frustracji klientów. Problem ten dotyczy zwłaszcza miękkich i nieregularnych opakowań. By pomóc zarówno klientom, jak i franczyzobiorcom, sieć Żabka Polska wprowadziła innowacyjne kody dwuwymiarowe GS1 DataMatrix.
Wdrożenie GS1 DataMatrix: innowacja w handlu detalicznym
W 2018 roku firma Żabka wdrożyła kody kreskowe 1D GS1 DataBar w kategorii produktów świeżych oraz dań gotowych, by poprawić sposób przyjmowania towarów i zarządzanie asortymentem. Jednak te oznakowania, naniesione na nieregularne i miękkie opakowania takie jak pieczywo lub kanapki, okazywały się często trudne do odczytania lub wręcz nieczytelne dla skanerów. To utrudniało sprawne skanowanie produktów podczas sprzedaży w sklepach. Dlatego w 2022 roku sieć zdecydowała się zastąpić kody GS1 DataBar kodami dwuwymiarowymi GS1 DataMatrix. Dodatkowym argumentem za przejściem na kody 2D była także większa pojemność nowego oznaczenia, które mogłoby lepiej zaspokoić rosnące zapotrzebowanie sieci Żabka na dodatkowe informacje. Dostawca pieczywa Pierre Baguette do sieci Żabka bardzo chętnie zgodził się na udział w projekcie wdrożenia kodów 2D. Za projektem dodatkowo przemawiał fakt, że kody DataMatrix pozwalają zakodować datę ważności i lepiej monitorować krótki okres przydatności pieczywa do spożycia.
GS1 Polska i GS1 Słowacja razem dla kodów GS1 Data Matrix w Żabce
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz rozpoczęto wdrożenie kodów 2D równocześnie w Żabce oraz w firmie Pierre Baguette.
GS1 Polska było odpowiedzialne za projekt w polskiej sieci, a u dostawcy pieczywa – GS1 Słowacja. Prace rozpoczęły się pod koniec drugiego kwartału 2022 roku i trwały około dwóch miesięcy.
Projekt wymagał przede wszystkim określenia wymagań technicznych dotyczących drukowania i generowania GS1 DataMatrix na – często nieregularnym i miękkim – opakowaniu pieczywa czy kanapek marki Tomcio Paluch. Po wydrukowaniu pilotażowych opakowań z kodem 2D jakość wydruku i czytelność kodu po stronie słowackiego producenta sprawdzono za pomocą terminali mobilnych w magazynach wysyłkowych Pierre Baguette oraz w centrach dystrybucyjnych i sklepach sieci Żabka.
Dziś za pomocą GS1 DataMatrix oznaczonych jest 16 produktów firmy Pierre Baguette oferowanych w sieci Żabka. W kodzie zapisane są: numer GTIN, numer partii, data ważności i numer seryjny. Taka unikatowa identyfikacja każdej kanapki umożliwia automatyczne zarządzanie datą przydatności do spożycia i zwiększa bezpieczeństwo konsumentów. Produkt po dacie ważności nie zostanie dopuszczony do sprzedaży.
Franczyzobiorcy i dostawcy korzystają dzięki kodom 2D
Wdrożenie GS1 DataMatrix pozwala franczyzobiorcom lepiej zarządzać zapasami świeżej żywności i usprawnia prowadzenie działalności. Żabka Polska przeprowadziła wśród franczyzobiorców ankietę Net Promoter Score (NPS) na temat wykorzystania GS1 DataMatrix. Wyniki jednoznacznie wskazują, że po ich wprowadzeniu zadowolenie z procesu skanowania wzrosło o 47% w porównaniu do procesu skanowania kodów GS1 DataBar.
Przejście z kodów liniowych na dwuwymiarowe sprawiło, że liczba reklamacji czytelności kodu na produktach Pierre Baguette spadła z 562 w okresie styczeń 2022 – wrzesień 2022 do 0 w ciągu 3 miesięcy od wdrożenia. Wdrożenie przyczyniło się do efektywniejszego wykorzystania danych zawartych bezpośrednio w kodzie 2D, m.in. szybszej kompletacji zamówień dla Żabka Polska. Choć wdrożenie GS1 DataMatrix w Pierre Baguette dotyczyło tylko produktów sprzedawanych pod marką własną sieci Żabka, słowacki producent docelowo chce zastosować nowe oznakowanie w całym swoim asortymencie, który liczy 70 produktów.
GS1 Polska i Żabka popularyzują kod 2D na polskim rynku u odbiorców i producenta
Na początku sierpnia 2023 roku GS1 Polska oraz Żabka Polska podpisały list intencyjny. Zobowiązują się do współpracy przy popularyzacji kodów 2D na polskim rynku. Chodzi przede wszystkim o wdrażanie systemów do odczytu i przetwarzania kodów dwuwymiarowych (GS1 DataMatrix lub GS1 QR) w sklepach Żabki oraz u dostawców sieci. Nowe, rozbudowane kody 2D mają się pojawić na opakowaniach do końca 2027 roku.