10-04-2024

Recenzje

JAK ROZMAWIAĆ O DANYCH? ZA POMOCĄ STORYTELLINGU!

Przyrost danych postawił nas przed konkretnym zadaniem. Musimy nadać sens temu, co z nich wynika. Jak zatem pokazywać dane? Jak przekonywać do działania na ich podstawie? Specjalistka od minimalistycznych wykresów, Cole Nussbaumer Knaflic, napisała praktyczny i przystępny przewodnik dla data storytellerów.

Marta Smyrska

Pokazać dane to zdecydowanie za mało. Opowiedz za ich pomocą historię! Autorka książki, Cole Nussbaumer Knaflic, od lat uczy wizualizacji danych i skutecznego komunikowania się za ich pośrednictwem. Brała też udział w projekcie Oxygen w Google. Jego uczestnicy próbowali zrozumieć, co czyni menedżerów skutecznymi. Ustalili, że jest to dobra komunikacja. 

Dzięki lekturze odkryjesz, jaką moc ma opowiadanie historii. Poznasz, jak uczynić dane kluczowym punktem Twojej opowieści. Autorka wychodzi od teorii, ale ilustruje ją licznymi przykładami. Ich ogromną zaletą jest adekwatność: można je stosować w wykresach albo prezentacjach od zaraz. 

Historia zawarta w danych

Opowiadanie historii nie jest wrodzoną umiejętnością. Nie każdy potrafi też wizualizować dane, zwłaszcza że nie ułatwiają tego narzędzia, którymi dysponujemy. Książka pokazuje, jak wyjść poza konwencjonalne metody i utarte sposoby. Jak dotrzeć do źródła danych i jak wykorzystać dane do stworzenia wciągającej, pouczającej i atrakcyjnej historii. W przewodniku znajdziesz lekcje, dzięki którym przekształcisz surowe dane w atrakcyjne wizualnie historie. Opowieści, które zapadną odbiorcom w pamięć. Misją Cole Nussbaumer Knaflic jest uwolnić świat od nieefektywnych wykresów. Szczególną niechęcią autorka darzy wykres kołowy i animacje 3D. Przekonuje, że w danych zawsze kryje się historia. A „storytelling danych” dostarcza potrzebnych umiejętności i mocy, aby ją opowiedzieć. 

6 lekcji projektowania wizualnego

Autorka oferuje 6 lekcji projektowania wizualnego. Cierpliwie prowadzi czytelnika przez cały proces, który zaczyna się od rozważenia kontekstu (grupa docelowa, cel, działanie) i wyboru formatu wykresu (forma wynika z funkcji!). Być może najlepsza porada brzmi tak: 

Wyeliminuj bałagan wizualny oraz skup uwagę widza na kluczowych elementach. 

Autorka zachęca do wykorzystania potęgi atrybutów przetwarzanych mimowolnie: rozmiar, kolor i pozycja czcionki. Zdecydowanie warto skupić się na kwestiach związanych z projektowaniem. Cole Nussbaumer Knaflic podaje wiele przykładów i wyjaśnia względy poznawcze stojące za każdym wyborem. Zachęca, aby myśleć jak projektant. Tłumaczy, jak stosować myślenie projektowe skoncentrowane na użytkowniku, aby opowiedzieć historię.

Przykłady: przed i po

Bardzo przydatne są fragmenty, w których Nussbaumer Knaflic prezentuje pierwszą wersję wizualizacji danych, aby pokazać, jak usuwa bałagan, wyróżnia kluczowe dane i opowiada historię. Stosuje konkretne zasady, aby czytelnie pokazać, jak każda zmiana zwiększa przejrzystość i zrozumienie. Porównania „przed” i „po” uświadamiają znaczenie szczegółów. Książka jest najlepszym dowodem na to, jak autorka sama stosuje swoje zasady. Układ, tekst i obrazy są przyjemne dla oka. Kolorów używa oszczędnie, a z nagłówków stworzyła czytelną strukturę. Treść jest jasna i zwięzła. Dostajemy do ręki elementarz wizualizacji danych.

Podsumowanie

Twoje dane skrywają historię. Wykorzystaj lekcje z książki, aby opowiedzieć tę historię publiczności w sposób zrozumiały. Lepsza wizualizacja danych to też lepsze decyzje i większa motywacja do działania dla zespołu.

Standardy i Rozwiązania

Wspóldzielenie

Współdzielenie informacji dotyczy czterech obszarów: elektronicznych dokumentów biznesowych (GS1 EDI), podstawowych danych o produktach i lokalizacjach (GDSN), informacji o przepływie towarów w łańcuchu dostaw (EPCIS) oraz rozszerzonego opisu.

Zobacz aktualne wydanie