PAPERLESS W LOGISTYCE KORZYŚĆ DLA ŚRODOWISKA, ZYSK DLA FIRM
Budowanie kultury paperless w przedsiębiorstwie jest nie tylko ekologicznym trendem. To świadomy wybór, który przynosi korzyści dla środowiska i biznesu. Dzięki proekologicznemu podejściu firmy mogą obniżyć koszty operacyjne i skutecznie realizować swoje cele biznesowe.
Dariusz Jadczak
Digitalizacja dokumentów nie jest chwilowym trendem ani modnym hasłem. To się po prostu opłaca! Jeżeli uczestnicy łańcucha dostaw będą realizować projekt digitalizacji firmy, zyskają możliwość przeprowadzania procesów szybciej, łatwiej i bezpieczniej, co przyniesie realne zyski.
Mocna pozycja papierowych dokumentów
Pomimo wielu argumentów, które przemawiają za digitalizacją procesów w łańcuchach dostaw, w tym rozwiązań paperless, dokumenty w wersji papierowej wciąż dominują.
Obecnie ok. 99% dokumentów transportowych wykorzystywanych na terenie UE ma nadal postać papierową. Używanie ich w wersji elektronicznej jest w wielu krajach Europy niedozwolone prawnie.
Tymczasem samych dokumentów CMR (listów przewozowych) generuje się rocznie kilkaset tysięcy. Papierowe są najczęściej dokumenty związane z przewożonym towarem, jak np. deklaracje celne czy certyfikaty ADR, a także inne dokumenty niezbędne kierowcy podczas transportu – karta kierowcy czy dowód rejestracyjny pojazdu. Poza tym popularne dokumenty WZ, karty doręczeń, protokoły rozbieżności, przepustki czy kwity paletowe to cały czas kartki papieru, które niejednokrotnie należy odręcznie podpisać i opatrzyć pieczątką.
Pozytywne jest to, że firmy coraz częściej myślą o szeroko zakrojonej digitalizacji, której głównym celem jest właśnie eliminacja papierowych dokumentów w logistyce na rzecz rozwiązań paperless.
Idzie to w parze z regulacjami unijnymi oraz strategią realizacji postulatów ESG, w których eliminacja papieru jest oczywistym trendem. Świetnym przykładem takiej unijnej regulacji jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 roku w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego – Electronic Freight Transport Information (w skrócie eFTI). Zgodnie z rozporządzeniem eFTI elektroniczna informacja o transporcie drogowym (np. w postaci elektronicznego listu przewozowego) będzie wdrażana w całej UE. Przedstawiciele państw członkowskich będą mieli obowiązek respektować cyfrowe dokumenty transportowe po 2027 roku.
Paperless w standardach GS1
Rozpoznawalnym i chyba najbardziej popularnym standardem jest GS1 EDI (ang. Electronic Data Interchange), czyli Elektroniczna Wymiana Danych. Jest to wymiana dokumentów handlowych i finansowych (zamówienia, potwierdzenia zamówień, awiza wysyłki, faktury, faktury korygujące itp.) w postaci standardowego komunikatu elektronicznego. Wymiana odbywa się bezpośrednio pomiędzy systemami komputerowymi partnerów biznesowych. GS1 EDI daje możliwość tworzenia bezpośrednich powiązań między fizycznym przepływem towarów lub usług a informacjami, które ich dotyczą.
Elektroniczne faktury oraz zamówienia przyjęły się najwcześniej. To usprawniło procesy zamówień i rozliczeń transakcji handlowych. Wykorzystanie tych dwóch komunikatów EDI deklaruje blisko 30% uczestników Systemu GS1 w Polsce. Ta liczba zdecydowanie wzrośnie wraz z pojawieniem się systemu KSeF.
Niestety nadal jest za małe wykorzystanie elektronicznego awiza wysyłki (komunikat DESADV) oraz elektronicznego potwierdzenia przyjęcia dostawy (komunikat RECADV). A szkoda, bo one bardzo usprawniają procesy przyjęcia i wyładunku dostawy, eliminują papierowe dokumenty WZ oraz PZ. Wykorzystanie tych dwóch komunikatów deklaruje mniej niż 8% uczestników Systemu GS1.
Dlaczego paperless właśnie w logistyce?
Wydanie, przyjęcie i rozliczenie dostawy to obszary najbardziej przyjazne dla wdrożenia bezpapierowego obiegu dokumentów. W GS1 Polska, we współpracy z naszymi partnerami w całym łańcuchu dostaw, opracowaliśmy pełny model paperless. Wykorzystaliśmy również szereg komunikatów transportowych, a także zmodyfikowaliśmy specyfikacje komunikatów handlowych. Dzięki temu można zrezygnować z papierowej przepustki dla kierowców, a tym samym zoptymalizować proces wjazdu do centrum dystrybucyjnego. Nasz model paperless usprawnia też ewidencję i rozliczanie nośników i opakowań zwrotnych.
Kolejne udogodnienia pojawią się w momencie wdrożenia komunikatu elektronicznego przyjęcia dostawy (RECADV) rozbudowanego na potrzeby modelu paperless o listę kodową niezgodności. Wtedy będzie można rejestrować powody, dla których nie była przyjęta część dostawy.
Co blokuje rozpowszechnienie rozwiązań paperless?
Największą przeszkodą we wdrażaniu modelu paperless w transporcie i logistyce są bariery prawne. Między innymi chodzi o niejasną sytuację w sprawie stosowania elektronicznych listów przewozowych. Brakuje też odpowiednich rozwiązań i technologii do digitalizacji dokumentów i współdzielenia ich w łańcuchu dostaw. Pojawiają się także bariery mentalne, które są trudne do przeskoczenia. Dodatkowo panuje przeświadczenie, że proces digitalizacji wiąże się z wysokimi kosztami, które często przewyższają korzyści z niej płynące.
Te czynniki hamują postęp wdrażania rozwiązań paperless. Szczególnie firmy z sektora MŚP dość ostrożnie podchodzą do tego tematu i czasami jedynym motorem do przeprowadzenia zmian jest nacisk ze strony ich kontrahentów lub przepisy unijne.
Organizacja GS1 Polska pomaga wdrażać międzynarodowe standardy GS1, by usprawniać procesy logistyczne. Wypracowany i wdrożony model paperless jest jedną z wielu inicjatyw, jakie podjęliśmy wspólnie z naszymi partnerami, by wspierać branże w transformacji cyfrowej. Model obejmuje szereg komunikatów handlowych w połączeniu z etykietą logistyczną GS1 oraz wybrane komunikaty transportowe, które umożliwiają rezygnację z papierowych dokumentów i przejście na elektroniczne, cyfrowe wersje.
Model paperless, który powstał w 2021 roku, wdrożyliśmy w 7 sieciach handlowych, współpracując z grupą 8 operatorów logistycznych i ponad 50 producentów.
Nasi partnerzy, którzy podjęli z nami to wyzwanie, realizują dostawy sprawnie, bez ryzyka i z troską o środowisko naturalne. Wśród korzyści z wdrożenia paperless wymieniają: przyspieszenie i usprawnienie procesów biznesowych, zwiększenie dokładności, redukcję ryzyka błędów, łatwiejszą integrację z systemami informatycznymi i oszczędności finansowe.
Dyrektor łańcucha dostaw i logistyki w Jeronimo Martins Polska, Jose Luis Teixeira, tak podsumowuje wdrożenie systemu paperless:
Proces digitalizacji w logistyce jest nieuchronny, ale osiągnięcie naprawdę dużych korzyści w całym łańcuchu dostaw będzie zależało od stopnia i tempa upowszechniania się modelu paperless. Kluczem do sukcesu jest powszechność stosowania jednego elastycznego standardu, spełniającego oczekiwania wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Kultura paperless pozwala firmom dostosować się do współczesnych wymogów biznesowych i technologicznych oraz dbać o środowisko naturalne.